onsdag 6 februari 2013

Sms-lån och regering

Då jag bestämde mig för att baka en sockerkaka för att pigga up mig själv slog jag mig ned för att läsa tidningen medans kakan gräddades.

Krafttag behövs mot sms-lånen
okej, redan!? Så fint att ni uppmärksammat detta nu. I artíkeln stod det som vi vet att smslån "åter" (vadå åter!?) blivit ett problem. (det har väl alltid varit ett problem. För någon.) Främst bland unga. Konsekvensen för dessa ofta relativt små summor som lånas blir dock större. Betalningsanmärkningar redan i unga år sätter käppar i hjulen och drömmen om en egen bostad kan glida längre bort.

Regeringen vill nu få till ytterligare lagskärpningar för att få bukt med problemen. Det största frågetecknet i denna härva verkar vara hurvida tillsynsuppdrag av dessa verksamheter inte skall fallera mellan Finansinspektionen och Konsumentverket.

Jag säger att det största frågetecknet är varför unga människor inte förstår konsekvenserna av detta handlande och är så oförstående och ovetades om sin egen privatekonomi.
Skärpning! Gå till botten med problemet, förbättra möjligheterna för unga som inte fått med sig ett ekonomiskt tänk hemifrån att förstå hur det fungerar, förstå enkla ekonomiska begrepp och förstå att en god privatekonomi redan från början banar väg för fler möjligheter!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar