onsdag 24 april 2013

Intrum justitia

Nä inte har jag varit med om att en aktie i min portfölj rusat såhär.
Intrum jusititia gick upp runt 12% idag. Sista dagen som den handlas med utdelning, bra direktavkastning och ett resultat som var över förväntan när förväntan ändå var ganska hög förklarar nog en del. Detta är ett bolag som står sig bra i svajiga tider med osäkerhet runt om i Europa och definitivt någnting jag kan tänka mig att återinvestera i när utdelningen kommer den 3:e maj.

Hm är ett annat fint bolag med fin direktavkastning men som idag droppade en hel del då den handlas utan utdelning för i år. I går var sista dagen för att köpa den aktien om man ville vara med på det tåget. Jag sitter just nu och klurar på när jag anser är rätt tid att gå in och vad jag värderar bolaget till.

Annars har dagen bestått av att plugga ekonomistyrning vilket är relativt nyttigt då många begrepp och nyckeltal förklaras och sätts i relation till varandra, någonting jag har nytta av när jag tittar närmare på eventuella investeringsobjekt. Finns intresset kan jag på lättare sätt förklara lite vad man kan titta på och varför om man är intresserad av att placera i aktier. Dock kan man googla sig till det mesta.
Nu skall jag hämta min bror somm kommer från stockholm på centralstationen. Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar