fredag 4 oktober 2013

Fredags Frågan

Härligt, nu är det fredag. Älskar den känslan av att veta att i morgon kan jag sova hur länge som helst! Första frågan tar jag nu. Jag ska försöka begränsa mig i mitt svar så att jag direkt svarar på frågan och inte svävar ut för mycket på detaljer eller så.

Frågan kommer från Elson och hade du haft en blogg hade jag länkat den.

Hur köper man aktier?
 
-------------------------------------------------------------------------
 
 
 

Aktier köper du enklast genom din bank på internet. Där öppnar du en aktie-depå eller kanske ett investeringssparkonto. Det finns lite olika valmöjligheter och skillanden mellan dem är oftast hur man beskattar vinst och försäljning. Svenska aktier som finns noterade på stockholmsbörsen delas in i Small cap, Mid cap och Largecap beroende på storlek och omsättning. För att hitta information och aktuell kurs kan man använda sig av Dagens Industri som även publicerar finansiella och aktierelaterade nyheter. Till ditt nyöpnnade konto överför du önskad summa som du sedan kan köpa aktier för. Tänk på att titta på säljkursen när du skall köpa och på att se till att du har tillräckligt mycket pengar så att det även täcker courtaget.
 
Courtage: En avgift som du betalar i samband med att du köper eller säljer aktier. Det brukar vara en viss procent av köpe eller försäljningsvärdet. Olika banker har olika courtage och det lönar sig att jämföra dessa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar