tisdag 8 oktober 2013

Gymnasiet

Funderade på att ta bilen till jobbet idag men tyckte att det var onödigt då jag ändå har ett busskort som jag betalat mycket pengar för. När jag väl kom in till stan kunde jag inte undgå alla skrangliga killar med konstiga tonartsbyten och falsettliknande rop. Gymnasiedagarna på svenska mässan är här!

Oh vad jag lider med dessa förvirrade "barn" som skall in i benämningen "ungdom" och ta ett alldeles för stort beslut för deras ålder. Ofta tänker man inte på hur det fungerar efter gymnasiet. Vad krävs för att bli det jag vill eller söka en högre utbildning. För jag menar; Vem vet det när man är 15 år!?

Så många av mina vänner som är tvugna att läsa in ämnen och poäng på komvux bara för att de inte fick rätt behörighet och kompetens på sitt gymnasieprogram. Det är otroligt svårt och förvirrande för en 15 åring att förstå och sätta sig in i dessa val och omständigheter.

Min gymnasietid var svår. Olika omständigheter gjorde att jag bytte program två gånger, klass tre gånger innan jag till slut hittade en person vid namn Mikael som arbetade som rektor som hjälpte mig att komma in på en underbar skola som fungerade mer som högskola. Men... Nog om det. Nu måste jag jobba!

2 kommentarer:

  1. Jag hade det inte heller helt latt pa gymnasiet dessvarre. Men det gick mycket bra far mig anda :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Åh tack så mycket! :)
    Kram :)

    SvaraRadera