fredag 25 juli 2014

Fredags Frågan

Hej!

Jag undrar om du har något tips för mig. Jag ska börja min tredje termin på högskolan till hösten och jag är så otroligt omotiverad och trött på det hela. Jag vill ändå genomföra min utbildning. Hur ska jag tänka?

Det är ingen semester att plugga. Det är krävande och de flesta känner så någon gång under studieperioden. Det tips jag kan ge är att pluggandet inte är hela ditt liv utan mer som ett jobb. Det är svårt att inte ta med arbetet hem när man pluggar men försök unna dig något annat också.


1. Se till att ha helgerna fria! Plugga på vardagarna och unna dig lite ledigt emellanåt. Det är viktigt för att orka med.
2. Var ute i god tid med pluggandet för tentorna. Håll jämn takt med kursplaneringen.
3. Ha någonting utanför studierna att se fram emot. Både stora och små saker. Gör någon aktivitet en fast dag i veckan där du släpper allt. Tex spela badminton på onsdagar. Planera något lite större i mitten eller slutet av terminen, exempelvis en kortare resa eller en konsert.
4. Belöna dig själv! Unna dig själv någonting efter varje tenta. Oavsett hur det gick på den. Något du tycker är kul eller gott. Ät på din favoritrestaurang eller köp en film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar