onsdag 23 juli 2014

Sparkonto


Rätan på ett vanligt sparkonto ger ca 0- 0,2 %. Inget att hänga i granen. Om du har ett sparkonto med 0,2% med 10 000 kronor insatta på det får du endast 20 kronor i avkastning på ett år. Genom att avstå från konsumtion idag och istället spara pengarna ett år får du endast 20 kronor för besväret. Sedan har vi, om än inte mycket, inflationen som äter upp en del av pengarna.

Vad tusan ska man då göra för att få bättre avkastning på sina sparpengar?

Själv placerar jag i aktier och fonder, någonting som i år gett mig en avkastning på 8,54 %. Bra mycket bättre än räntan på ett sparkonto. Men hur ska en person som inte är insatt eller har så mycket kunskap om aktiemarknaden göra och tänka när det gäller sparande?
Kunskap är makt. Ta reda på och intressera dig för din egen ekonomi. Känns det jobbigt att placera direkt i aktier så börja titta på billiga fonder och tänk på att ha en lång placeringshorisont.  

I veckans fredagsfråga tar jag upp och svarar på frågor utifrån mitt perspektiv som kommer in på min mail eller via kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar