tisdag 22 januari 2013

Hoppla karlsson

Pratade med min mor alldeles nyss. Hon frågade hur det gått för min ring som jag lämnade in för reparation strax innan jul. Jag kom på mig själv när jag sa att jag inte riktigt visste.

De hade ring och gett mig ett kostnadsförslag som jag godkänt, och ringen hade skickats iväg.

Men det var några veckor sedan så jag ringde upp butiken och frågade. Jo då den var klar och låg i butik och jag sa vänligt att det var väl snällt att ni ringde och talade om detta då. Kundservice.
Sen tittade dem på ringen och sa att det inte alls kostade den summa som jag blivit informerad om. Nähä frågade jag, var det gravyren som kostade extra?
Gravyr? Skulle den vara graverad. JA!?

Jag förklarade för dem igen det som stod på kvittot eftersom de tydligen inte var läskunniga.
Det är en vääldigt gammal ring som är uppklippt som jag ville ha lagad och dessutom är gravyren utsliten så jag ville få den ifylld.
Ahhhaaaa...... A då får vi skicka iväg igen då.

STOP! Jag kommer och tittar på den i morgon. Så nu behöver jag inte oroa mig för att ha tid över till att ta det lugnt i morgon. Skall dessutom ta med mig ett utdrag ur konsumentköplagen.

Jag är så glad att jag studerar till civilekonom.
Det är såå coolt att stå i värsta exklusiva smyckesbutiken och inte kunna någonting om det man gör!
Som butiksansvarig och säljare anser jag att man skall kunna väsentliga delar av konsumentköplagen.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.


8 kommentarer:

  1. Sv; Ska jag ^^
    Jag vill bli något inom spelbranschen eller något inom teknik. Har sökt till Speldesign linjen nu inför gymnasiet :) Kramisar Carro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Coolt. visste inte att det fanns en sådan linje på gymnasiet.

      Radera
  2. Sv; i bland får man till det. :) Tack så mycket! :)

    SvaraRadera
  3. sv; jodå jag är glad över dom, men eftersom min engelska inte är speciellt bra, eller har problem med den eftersom jag har svårt för att få in nya språk osv så är det lite kämpigt. Men efter gymnasiet blir det inte mer engelska eftersom jag "bara" ska läsa till förskollärare(vadjagvetjustnu) så då blir det inte mer engelska.

    Tack så mycket för din kommentar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det är bra att veta vad man vill. Du blir säkert en jättebra förskolelärare

      Radera
  4. sv: nä verkligen :P
    jaha okej kul :)

    SvaraRadera
  5. sv: Tack så mycket! Allt bra? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då! I göteborg skiner solen men det är -11. Sj?

      Radera