fredag 22 november 2013

Fredags Frågan

 


Tänker du på miljön?

Ja det gör jag. Jag har gjort vissa livsstilsval när det gäller miljöaspekten. Blandannat:

  1. Jag åker kollektivt i största möjliga mån.
  2. När jag lagar mat gör jag extra mycket för att effektivisera energiförbrukningen och gör matlådor.
  3. Jag källsorterar, sparar också pengar på det sättet.
  4. Soadastreamar och väljer vatten framför läsk. ( transportsträckorna)
  5. Köper inget onödigt
  6. Storhandlar (minskar bensinförbrukningen)
  7. Tvättar ekonomiprogram och sänker om möjligt temperaturen.
  8. Sätter saker på timer
  9. Använder inga kemikalier vid städning utan kör med husmorsknep. Såpa, diskmedel, citronsyra, bikarbonat, ettika, mm
  10. Planerar min körning, ecodriving
  11. Försöker äta vegetariskt när sambon tillåter
  12. Lägger in disktrasor i diskmaskinen så blir de som nya
  13. Om jag behöver ta bilen planerar jag så jag kan synkronisera mina ärenden.
  14. Diskar inte under rinnande vatten
  15. Lagar i största möjliga mån kläder. Gillar att sy och att vara kreativ.
  16. Är inte främmande för att köpa begagnat på blocket och tradera
  17. Säljer saker jag inte längre behöver
  18. Tänker två gånger innan jag köper någonting
  19. Köper fairtradekaffe
  20. Skriver inte ut papper i onödan utan använder Ipad
  21. Använder kalendern på telefonen
  22. Röker inte
  23. Väljer kvalitet framför kvantitet
  24. Väjer e-faktura i stället för pappersfaktura
  25. Kör med bryggkaffe i stället för kapselmaskin (billigare också)
Här är några grejer som jag valt att göra. Det finns säker många andra saker som jag inte tänkt på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar