tisdag 17 september 2013

Inflation

Jag blev lite smått orolig när jag härom dagen pratade med mina närmaste vänner om enkelt sparande. Dom är inte insatta i den finansiella marknaden över huvud taget vilket är helt okej. Men ett litet sparande hade dom i alla fall. De hade valt att placera pengarna på ett vanligt sparkonto i sin bank och jag ställde en enkel fråga och undrade vad de får för ränta på det sparkontot och vad de totalt får ut med hänsyn till inflationen. Dom tittade på mig som om jag pratade grekiska.
Inflation, sa dem och tittade undrande på mig.

Jag klandrar dom inte och förklarade uppmuntrande var det var för någonting. Det kanske inte är så självklart att man förstår vad det innebär om man inte själv tagit reda på eller fått lära sig om det i skolan. Jag tycker att det är jätteviktigt att man faktiskt känner till hur det påverkar sitt sparande.

Kort beskrivet och utan att gå in på detaljer och förklaringar varför innebär det att dina pengar minskar i värde för varje år som går. Din köpkraft blir mindre. Priser på varor stiger.

De senaste åren har inflationen sett ut på följande sätt:

  • år 2010: 1,3 %
  • år 2011: 2,6 %
  • år 2012: 0.9 %

  • enkelt beskrivet kan man säga att om du lägger en 100 lapp på bordet i ett år är den värd 99,1 kronor. Detta på grund av att priserna har stigit. De senaste åren har inflationen inte varit så hög och därför är räntan på ditt bankkonto inte heller så hög då ränta och inflation har ett samband. ( Vill du veta mer kan du alltid maila och fråga mig, googla eller läsa om det här )
    Tidigare har det sett ut såhär på inflationsfronten i Sverige

  • år 1970: 7,0 %
  • år 1980: 13,8 %
  • år 1990: 10,5 %
  • år 2000: 1,0 %
  • år 2001: 2,4 %
  • år 2002: 2,2 %
  • år 2003: 1,9 %
  • år 2004: 0,4 %
  • år 2005: 0,5 %
  • år 2006: 1,4 %
  • år 2007: 2,2 %
  • år 2008: 3,4 %
  • år 2009: -0,3 %

  • år 2009 hade vi - 0,3 vilket kallas deflation. Det betyder att pengarna ökar i värde samma som att priserna sjunker. Om du lägger en 100 lapp på bordet 2008 i ett år är den värd 100,3 kronor 2009.

    Om nu min kompis sparade 100 kronor på ett sparkonto 2011 till 2012 med räntan 0,8% innebär det en förlust för honom eftersom priserna steg med 0,9 % .

    Detta är bra att förstå därför att du då inte kan bli lurad av bankens låga räntor utan förhandla upp räntan så att du inte går minus.  Kom ihåg att det är dina pengar det handlar om. Kunskap är makt!



    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar